صفحه اصلی وبلاگ

جاروبک، جاروبک چیست؟

Carbon-brush-holder-Mega-Elecarbon

جاروبک یکی از کاربرد های حیاتی ذغال استفاده از آن در ماشین های الکتریکی مانند ژنراتور ها و موتور هاست به گونه ای که این ذغال ها یا جاروبک ها در گرداندن چرخ صنعت نقش مهمی ایفا می کنند. به عنوان مثال از این جاروبک ها در ژنراتور نیروگاه ها استفاده می شود تا جریان الکتریکی به روتور ( قسمت استوانه ای گردنده ژنراتور ) انتقال یابد روی روتور سیم پیچی وجود دارد که گاه تا 1500 آمپر جریان دارد و به کمک این جریان آهنربای الکتریکی در ژنراتور ایجاد می شود و ژنراتور قادر به تولید برق می شود و این جریان زیاد از طریق این ذغال ها و اسلیپ رینگ ها به سیم پیچ روتور انتقال می یابد.

جاروبک چیست؟

زغال جاروبک به یک نوع گرافیت یا ذغال برای استفاده در ماشین های الکتریکی از جمله ژنراتور و موتور های الکتریکی می گویند. وجود این ذغال ها یا جاروبک ها در ساختمان ماشین های الکتریکی اهمیت ویژه ای دارد.

وظیفه جاروبک در ماشین های DC چیست؟ نقش جاروبک در موتور الکتریکی چیست؟

یکی از وظایف جاروبک ها در مولد نیروگاه ها و منابع تولید انرژی می باشد، به شکلی که جریان الکتریکی بتواند به روتور انتقال یابد. سیم پیچی روتور ژنراتور به گونه ایست که در آن دو هزار آمپر جریان دارد و به کمک این جریان آهنربای الکتریکی در ژنراتور ایجاد می شود. و ژنراتور می تواند برق تولید کند و این جریان بالا از طریق این ذغال ها و رینگ های لغزشی ( اسلیپ رینگ ) به سیم پیچ روتور منتقل می شود.

جاروبک‌ ها نقاط اتصالی از جنس فلز یا گرافیت ( ذغال ) هستند که بر سطح خارجی یک حلقه فلزی دوار به نام رینگ لغزشی ساییده می‌شوند. با چرخش رینگ لغزشی، جریان الکتریکی در جاروبک جریان می‌یابد و به رینگ لغزشی منتقل می‌شود. این امکان وجود دارد که رینگ لغزشی ثابت و جاروبک دوار باشد.

برای مشاهده لیست انواع جاروبک و جاذغالی کلیک نمایید.

تفاوت موتور زغالی با موتور القایی چیست؟

در کتاب ماشین های الکتریکی مهندسی برق، موتورهای القایی ( Induction Motors ) با استفاده از میدان مغناطیسی ایجاد شده توسط استاتور به چرخش در می آید. موتورهای القایی معمولا عمر بیشتری دارند و به خاطر استفاده از پلاتین لرزش و صدای کمتری تولید می کنند.

در موتورهای ذغالی یا موتورهای یونیورسال ( Universal Motors ) میدان دوار توسط دو عضو آرمیچر و بالشتک ایجاد می شود که هر دو سیم بندی شده اند. موتورهای ذغالی به دلیل استفاده از جاروبک یا ذغال لرزش و صدای بیشتری دارند و استفاده ازین ذغال باعث ایجاد جرقه خواهد شد. که این جرقه ها باعث می شود که عمر مفید موتور کاهش یابد.

در موتورهای القایی میدان مغناطیسی در استاتور و روتور ایجاد می شود. ولی در موتورهای ذغالی، این میدان مغناطیسی دوار دور هسته اصلی بوجود می‌آید.

بازگشت بە لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *