مقالات یو پی اس

کوپلینگ چیست؟

coupling-Radelect
Rate this post

کوپلینگ ( coupling ) در حالت کلی وسیله ای برای انتقال گشتاور از طریق اتصال بین دو شفت است و از آن برای کوپله کردن استفاده می شود. کوپلینگ به عنوان قطعه ای فیوز در سیستم عمل کرده و در مواقعی که گشتاور از حد مجاز فراتر رفت و یا شوک ناگهانی به سیستم وارد شد شکسته خواهد شد تا سیستم شما سالم بماند.

کوپلینگ وسیله ای برای محور کردن موتور و شفت پمپ می باشد کوپلنگ ها در حقیقت برای موتورهای سانتری فیوژپمپ های سانتری فیوژ پمپ کلوز ( pomp close ) که شفت و موتور به صورت کسری قرار دارد توسط کوپلینگ متصل می باشد

کوپلینگ حرکت دورانی موتوررا به شفت پمپ منتقل کرده و باعث چرخش شفت و پروانه می شود، قبل اتصال کوپلینگ شفت پمپ و موتور را باید از هم محور بودن این دو اطمینان حاصل کرد.

کوپلینگ پمپ چیست؟

کوپلینگ وسیله ای برای محور کردن موتور و شفت پمپ می باشد کوپلنگ ها در حقیقت برای موتورهای سانتری فیوژپمپ های سانتری فیوژ پمپ کلوز ( pomp close ) که شفت و موتور به صورت کسری قرار دارد توسط کوپلینگ متصل می باشد.

کوپلینگ حرکت دورانی موتوررا به شفت پمپ منتقل کرده و باعث چرخش شفت و پروانه می شود، قبل اتصال کوپلینگ شفت پمپ و موتور را باید از هم محور بودن این دو اطمینان حاصل کرد.

کوپلینگ هیدرولیکی چیست؟

در عمل کوپلینگ هیدرولیک از اتصال سخت و مکانیکی بین موتور گردان ( محرک ) و دستگاه یا بخش گردنده ( گیربکس ) جلو گیری می کند. انتقال نیرو  بین محرک و دستگاه گردنده از طریق روغن هیدرولیک انجام می شود. در نتیجه موتور و دستگاه گردنده هر دو در مقابل ضربه و وارد آمدن بارهای ناگهانی ( شوک های شدید) حفاظت می شوند.

حتما بخوانید:  دیود (Diode) چیست و چگونه کار می کند؟

با بکار بردن کوپلینگهای هیرولیکی می توان از طرف بار به موتور تا دو برابر مقدار مجاز نیروی مقاوم یا بار وارد کرد. بنابراین اگر به هر علت بیش از دو برابر معمول به محور موتور نیرو وارد شود. روغن هیدرولیک داخل کوپلینگ بکسوات می کند و از وارد آمدن بار اضافی به موتور جلوگیری می کند. و این بزرگترین امتیاز کوپلینگهای هیدرولیک می باشد. زبرا از بریدن شافت و یا سوختن موتور جلو گیری می کند.

کوپلینگ مغناطیسی چیست؟

کوپلینگ مغناطیسی، گشتاور را از شفت انتقال می دهد با این تفاوت که بجای اتصال مکانیکی از نیروی مغناطیسی استفاده می کند. کوپلینگ مغناطیسی غالبا در پمپ های مایعات و سیستم های پروانه ای استفاده می شود. این نوع کوپلینگ جهت انتقال دور و گشتاور در همزنهای مخازن تحت فشار، پمپ های جابه جایی اسید و مواد خورنده، پمپ های فشار بالا و همچنین برای جلوگیری از نشت سیال از راه کوپلینگ استفاده می شود.

این کوپلینگ ها توان تحمل شرایط دمایی تا ۱۵۰درجه سانتی گرادرا دارند. درایور این کوپلینگ ها مقاوم در برابر مواد خورنده می باشد. این سری از کوپلینگ ها ارزان تر از Sm-x series می باشند.

از ویژگی های بارز این سری از کوپلینگ ها، علاوه بر مقاومت آنها در برابر مواد خورنده به تحمل آنها در شرایط دمایی تا ۳۵۰درجه سانتی گراد می توان اشاره کرد. این کوپلینگ ها می توانند توسط الکترو موتور و یا سروو موتور درایو شوند. انتخاب نوع driver به شرایط کاری و نیاز مشتری بستگی دارد.جنس اجزاء و اندازه کوپلینگ به شرایط کاربری و قدرت الکتوموتور بستگی دارد.

حتما بخوانید:  واریاک، واریابل یا اتوترانسفورماتور متغیر چیست؟

کوپلینگ دنده ای چیست؟

کوپلینگ دنده‌ای یکی از انواع کوپلینگ ها برای انتقال گشتاور است. این کوپلینگ نیز مانند دیگر انواع کوپلینگ‌ها توان تحمل ناهم راستایی دورانی، زاویه ای و محوری را تا حدودی دارا است. میزان تحمل ناهم‌ راستایی در این توع کوپلینگ ها به شکل، میزان لقی و زاویه فشار دنده ها بستگی دارد.

کوپلینگ های دنده‌ ای عموما برای محدوده وسیعی از توان، گشتاور و دمای کاری مناسب هستند. با این حال کوپلینگ‌های دنده‌ ای که عمدتا توسط شرکت های سازنده به صورت پیش ساخته ارائه می شوند برای توان‌های تا حدود ۴/۲ مگاوات عرضه می شوند. دور این کوپلینگ ها می تواند از ۱۶۰۰ دور برای توان‌های بالا تا ۶۵۰۰ دور بر دقیقه برای توان های کمتر از ۷۵ کیلووات باشد. این کوپلینگ‌ قابلیت تحمل گشتاور تا بیش از ۳۲۰,۰۰۰ نیوتن متر را دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *